سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کار بیست

کل بازدیدها : 35033 (::) بازدیدهای امروز : 2 (::) بازدیدهای دیروز : 3

[ خانه ::پارسی بلاگ :: پست الکترونیک :: شناسنامه ]

اوقات شرعی

هرکس دانش را برای غیر خدا فرا گیرد یا با آن غیر خدا را اراده کند، جایگاهش را در آتش تدارک کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

vدرباره خودم v

کار بیست

سعید

vلوگوی وبلاگ v

کار بیست

vلینک دوستان v

حسام سرا
گل آقا
کامپیوتر
ایران برتر
بزرگسالان ممنوع
یه شب مهتاب
دختر پاییزی
تک رز آبی

vلوگوی وبلاگ دوستان v


vمطالب قبلی v

تابستان 1386

vوضعیت من در یاهو v

یــــاهـو

vآهنگ وبلاگ v

vاشتراک در خبرنامه v

 

به او بگوئید: دوستش دارم

اظهار محبت به جنس مخالف(1)

به او بگوئید: دوستش دارم

اظهار محبت به جنس مخالف، اغلب به یکی از دو هدف زیر انجام می‏گیرد:

 1.به منظور ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه و استمرار آن برای مدت زمانی خاص، در جهت پاسخ به احساس نیاز روانی خود (یعنی نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن.)

 2.به منظور آشنایی با یکدیگر و فراهم کردن مقدمات ازدواج.

 انگیزه‏های دیگری را نیز می‏توان فرض کرد؛ ولی معمولاً جوان در این گونه اظهار محبت‏ها به دنبال یکی از دو امر است؛ یعنی یا خود داشتن رابطه دوستانه و اظهار محبت به دیگری هدف است و یا اظهار محبت و دوستی، مقدمه جلب نظر طرف مقابل، برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است.

 حال ببینیم کدام یک از دو صورت فوق را می‏توان پذیرفت و بر آن مهر تأیید زد.

شکی نیست که انسان دارای نیازهای مختلف زیستی، اجتماعی، عاطفی و شناختی است. او نیاز به خوردن و آشامیدن دارد؛ نیازمند ارتباط و تعامل با دیگران است و در پی پاسخ دادن به سوال‏های شناختی خود است و سرانجام نیازمند محبت کردن و مورد محبت واقع شدن است. برخی روان شناسان با انواع نیازهای مختلف انسان و سطح بندی آن، بر اهمیت نیازهای عاطفی‏در دوران نوجوانی و جوانی و لزوم تأمین آن، توسط گروه همسالان، تأکید می‏ورزند و معتقدند که این نیاز، یکی از نیازهای عالی انسان است و همسالان با ایجاد ارتباط مثبت عاطفی، می‏توانند به تأمین آن بپردازند؛ اما آن چه در ایجاد رابطه دوستی و اظهار محبت به دیگری از اهمیت زیادی برخوردار است، آن است که این اظهار محبت به چه کسی و تا چه محدوده‏ای انجام گیرد تا هم آن نیاز عاطفی پاسخ داده شود و هم عوارض و پیامدهای منفی نداشته باشد و به عبارت دیگر، به چه هزینه‏ای می‏خواهیم این نیاز را تأمین و ارضا کنیم؟

همان طور که ما برای تأمین نیازهای زیستی خود دست به هر اقدامی نمی‏زنیم، بلکه سعی می‏کنیم طبق معیارهای صحیح، به آن چه تناسب بیشتری با وضعیت جسمانی ما دارد، عمل کنیم، شایسته است همین روش را در مورد نیازهای عاطفی و روانی به کار ببریم و آن چه سلامت روحی و روانی انسان را تهدید می‏کند، به کناری گذاشته، از آن دوری کنیم. در این مقاله به ذکر یک پیامد در اظهار محبت به جنس مخالف می پردازیم.در مقاله ی بعد به بررسی سه پیامد دیگر خواهیم پرداخت.

به او بگوئید: دوستش دارم

زیاده‏طلبی

کمال‏طلبی انسان، در هر بعدی از ابعاد جسمانی و روانی، زبانزد همگان است. اگر فردی در پی علم و دانشی باشد و آن را ارزش مطلق بداند، هیچ گاه دست از کنجکاوی و دانش جویی خود بر نخواهد داشت و چه بسا در واپسین لحظات زندگی نیز در پی کشف مجهولات خود باشد. فرد دیگری که در پی کسب قدرت و سلطه بر دیگران است، اگر بر تمام کره خاکی سلطه یابد، آن را کم و اندک می‏پندارد و حکومت بر دیگر کرات را خواهان است و کسی که خواهان ثروت است، اگر گنج قارون و بیشتر از آن را داشته باشد، باز هم در پی مال و ثروت بیشتر است. به طور کلی در تمام زمینه‏ها این کمال خواهی ظهور و بروز دارد و با اندک تأملی در رفتار خود و دیگران، می‏توان این صفت را کشف و مشاهده کرد.

 


¤ نویسنده: سعید
86/4/16 ساعت 1:51 صبح
نظرات دیگران ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ